מאמרים
> החיסול - בין הערכות לעובדות
> "כיפת ברזל" איננה כל התורה על רגל אחת
> הענישה הפושעת
> מחדל אשכנזי
> תסמונת העם המופתע
> ישראל והקדנציה השנייה של אחמדינג'אד
לחץ לעוד מאמרים
 
החיסול - בין הערכות לעובדות
דף הבית >> מאמרים >> החיסול - בין הערכות לעובדות
האם למי ממתנגדיו היה כדאי לקשור את המוסד למותו? הייתכן כי המוסד ישאיר אחריו עקבות ברורים? שאלות רבות ללא מענה

המדינאים, החוקרים, הקוראים והכותבים לא השתתפו בקבוצת התכנון, ובוודאי שלא בקבוצת הביצוע, שגרמו (או שלא) למותו בטרם עת (תלוי את מי שואלים) של המנוח מחמוד אל-מבחוח; ומאחר שפרשת מותו גרמה להתרגשות רבה בקרב אוהדיו, שונאיו וגם שונאינו - איש לא יודע מה הן הנסיבות שהביאוהו אל מותו. בשל כך, לא נותר אלא לעסוק בהערכות ובספקולציות.

אז מה היה לנו בפרשה?

בעמודה של העובדות אפשר לציין שאל-מבחוח מת. זו עובדה, ועל כך איש אינו מתווכח. בעמודה זו אין רישום נוסף.

האם אל-מבחוח נרצח? ייתכן. לא קיימת בשלב זה ראיה רפואית-משפטית שחייו הופסקו באופן יזום. נכון שעל גופתו התגלו סימנים כחולים כלשהם וייתכן שסימנים אלו מהווים שריד להתנגדותו העקרונית להצטרף למאגר השאהידים, אך גם לכך אין ראיה.

האם המוסד גרם למותו? ייתכן. אך אין בשלב זה ראיה כלשהי הקושרת את המוסד למותו של אל-מבחוח. האם יש ראיות כל שהן הקושרות את ישראל לכך? אין, אך יש מיני ראיות נסיבתיות שעלולות להצביע על כך בעקיפין:
ראשית - המוטיבציה. קיימת? בוודאי. האיש אחראי למותם של שני חיילי צה"ל בהיותו חבר בחוליית חיסול של עז א-דין אל קסאם, והאיש המשיך לגרום נזק עד לנשימתו האחרונה.

שנית - סימנים מעידים. דפוסי פעולה, הדרכונים למשל. מקובל לייחס למוסד שימוש בדרכונים זרים או בכאלו השייכים לאזרחים זרים, העניין הזה גם אושש במשפט הסוכנים בניו-זילנד. האם זו ראיה משפטית? לא. האם ארגונים אחרים לא נוקטים בשיטות דומות? כנראה שכן.

האם ייתכן שחבורת האנשים שצולמה במלון ובסביבתו (והתאמצה לא מעט לטשטש את זהותה מול עיניו של האח הגדול) אינה קשורה לישראל? ייתכן.

אולי למישהו ממתנגדיו של אל-מבחוח היה כדאי להחשיד את המוסד? אולי. כך הורגים שתי ציפורים באבן אחת. גם הביצוע של הקבוצה עשוי לחזק את הסברה שגורם אחר פעל בזירה.

האם ייתכן שהמוסד (ברמת התכנון) יותיר לא מעט קצוות חוטים שעלולים להוביל לישראל? נקווה שלא.

האם ייתכן שהגנרל דאחי חלפאן תמים, מפקדה המפתיע של משטרת דובאי, שומר שפנים בכובע? כנראה שלא. חלפאן ירה את כל התחמושת לתוך מצלמות התקשורת הבינלאומית (הוא גם הטיף מוסר למדינות שבוחרות לנקום "כמו במאפיה"). אם לחלפאן היו ראיות, הוא היה חושף אותן ללא היסוס במהלך נאום הגבר שלו. דבר נוסף שמחזק את ההנחה שלחלפאן אין יותר ממה שיש לו, הוא "התרגיל" שממשלתו ניסתה לעשות בסיוע מצרים - לדרוש מישראל התנצלות. נו באמת, נסיכים יקרים, נכון שאנחנו פחות חכמים ממה שנדמה לנו, אבל יש גבול.

האם ייתכן כי המשך חקירה מאומצת של משטרת דובאי והאינטרפול יצליחו לקשור את ישראל לאירוע? ייתכן. אך ייתכן גם שלא.

אז אפשר לסכם את פרשת מותו של מחמוד אל-מבחוח בדברי חז"ל - "נשיאים ורוח וגשם אין".

לייבסיטי - בניית אתרים